Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag håller försiktigt med,

Skrivet av Lilla My
det är så tufft att ta upp ämnet autism, om ni som föräldrar inte tänkt tanken innan.

Språkstörning, bokstavsdiagnos och autism... det flyter ibland in i vartannat. Några barn håller sig väl avgränsat till en diagnos, medan andra har svårigheter som kommer in i flera diagnoser. Barnet är ju samma lilla älskade unge, oavsett.

Men om man får reda på dess starka och svaga sidor så tidigt som möjligt, så får man ju bättre möjlighet att förstå, underlätta och träna.

Jag tror dessutom att den här formen av språkstörning/autism kan vara svår för logoped och/eller barnpsykolog att sätta fingret på. Det kan hända att man får söka sig vidare, tills man hittar ett proffs.

Min goa Lotta, nu 9 år, har nästan sprakat av kaos. På grund av hennes stora svårigheter att kommunisera, så har jag inte kunnat förstå hur hon tänkt. Nu när jag får höra lite hur hon upplever världen och oss, så förstår jag hur tufft hon måste ha haft det. I alla år.

Vi väntar på att få träffa autismteamet, för att se om de vill utreda Lotta. Annars så tar BUP vid, och utreder samt kan de stöd genom "familjehuset".
Detta har jag väntat på i så många år.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv