Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är der för...

Skrivet av Becka med Elvira 4år + 2 syskon
sklland på impressiv och expressiv dysfasi? Är det förstnämnda att de är mer introverta och inte vill tala all,s och expressiv att de nog vill kommunicera men att det låter väldigt "fel" och otydligt, gissar jag rätt då?

Det första vi fick höra på 3års-kollen var att hon hade "föresenad talutveckling", sedan i januari då vi var till en Foniater sa han nått om att hon hade svårt med den fonoligoska programmeringen, typ att höra hur ord och ljud låter och få över det till sin egen mun och säga lkadant.
Nu i veckan kom de fram till att hon inte bara har svårt med det, utan även att bilda meningar och förklara och förstå långa stycken, därav det där tillägget "syntaktiskt" i mitten.

Hon skulle t.ex. en gång med Talterapeuten se i ett häfte om vad en räv gjorde, hon skulle berätta vad den sysslade med och hittade på.
På en bild stod räven och fiskade med ett metspö och fick upp en fisk. Då kollade hon med det där häftet vad Elvira får ut av bilden, vad hon tar fasta på, och hur hon uutrycker det.
Barn i 4års-åldern skulele kunna säga att det är en räv som fiskar och får en gul fisk" typ. Elvira sa "sikk" (=fisk) och visade tecknet för fisk, that´s it.
Så var det på varje bild, hon sa en ord och visade ett tecken om hon kunde det, för vad dom hände, inte nån lång utläggning om hela storyn.
Men hon ville ju göra det, ville sitta och titta och var sammarbetsvillig.
Hennes syskon kallar hon för Kicki (=Vicke) och Iiia (=Selma).

Ja jag KRÄVDE att min man, hennes pappa, skulle vara med på sista grejjen i varje fall, så att han också hörde vad de sa, vad de kom fam till. Och se vad jag & Elvira hade sysslat med hela veckan. Han är ju också hennes förälder! ;)

De betonade också att jag måste få tänka att jag inte bara är en pedagog och tränare jämt utan först och främst bara hennes mamma, att jag måste få vara "bara" mamma.
Jag förstod nog vad dom menade, jag skulle vilja göra mycket mer med Elvira, hitta nya saker at träna med. Vill inte sitta och tänka sedan då Elvira är 12 år "äsch, jag kunde nog ha gjort mycket mer, då skulle hon ha haft det lättare nu"
Vill veta att jag gjort det jag kunnat för att hjälpa henne. Men det har i och för sig gjort att jag är rejält trött nu och borde få en SPAhelg pronto! *ler*

Kram tillbaks!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv