Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rätt, fast tvärtom!

Skrivet av Lilla My
Impressiv ( im som IN) står för det som hon tar in, det hon hör. Expressiv ( ex som UT) står för det hon själv säger, får ut genom munnen.

Jag tycker att det verkar väldigt positivt att hon snappar upp nya tecken så snabbt. Det har säkert varit till stor fördel med för dig, när ni startade med tecken i somras. Lite som att stimulera ett talande barn med ord, det vill bara höra, och höra, och stimuleras. Elvira verkar vara starkt sugen på att kommunisera och lära sig nya saker för att det skall gå så snabbt och smidigt som möjligt. Ju fler tecken desto bättre, eller?

Min pojk är inte alls lika snabb på att snappa upp tecken. Han tecknar fel tillbaka dessutom. Jag kan vara glad om han håller sig till rätt kroppsdel där tecknet skall vara. Och då har jag ändå jobbat mkt med tecken med honom, tycker jag.

( Kanske är det därför dagis är lite sega? Olle tecknar visst, men är inte så att han puttrar av tecken. Ofta får jag be honom att visa med tecken, när jag inte förstått första omgången ord från munnen. Han lockar nog inte till att teckna med...)

Jag tror som du; hellre lägga ner för mkt tid nu på träning, än att ångra mig när barnet blir äldre.
Men, än en gång, känner man förtroende för att den språkliga biten går framåt i bra takt på förskola, så kan man tillåta sig och barnet att vila hemma.

Skall jag gissa att du jobbar med barn i ditt yrke?
Oavsett så är det bra att skriva av sig här.
Kram,

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv