Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårat första besök

Skrivet av Andrés mamma
fick André mest prata och titta på en del bilder och tala om vad det var. detta för att logopeden ska kunna få en uppfattning över hur mkt barnet ligger efter i språket och vad han/hon behöver träna på.
Efter det kom vi överens om att han skulle få gå där 5 ggr och göra en diagnos undersökning vilket innebär att logopeden gör vissa övningar för att se vart i utvecklingen barnet ligger i så väl orduttal som ordförståelse.
André var 4 år och han var tyvärr inte mogen för dessa test,han blev bara arg och satte sig på tvären.
Jag fick istället en del övningar att göra hemma och så fick vi träffa logopeden en gång/mån. tills Andre´ blev mer mogen för testerna.

Vad är en logoped???? Ja jag vet inte om jag vågar svara för jag vet exakt inte men som jag uppfattar det så är logopeden den som utför testerna i språket och språkförståelse för att få fram en diagnos och sedan utarbeta en "behandlingsplan" talpedagogen är nog den som "lär" barnen tala.

I vårat fall har logopeden hjälp till med att ge oss uppfattningen om Andrés språk problem och gett mig information om vad jag kan göra och vad Dagmamman kan göra och även skickat remiss till barnpsykolog för att André ligger efter såpass mkt.
De kan också hjälpa till med att försöka få tex en talpedagog till dagis/skola.

Logopederna är de som har hand om detta fram tills barnen börjar skola och sedan är det skolans uppgift att se till att barnen får den hjälp de behöver iform av tex talpedagog.

OBS detta är hur det är här och jag vet inte om det är olika på olika kommuner.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv