Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För egen del

Skrivet av Emma med Tova
Jag har ännu inte fött hemma, men nästa gång tänker jag föda hemma om graviditeten är normal.

För egen del ser jag inte att säkerheten är lägre än på sjukhus. Vid en assisterad hemförlossning har man för det mesta 2 barnmossrskor med, de följer en på nära håll och kan ofta i ett tidigt skedde se om det inte står rätt till, på sjukhuset förlitar man dessa kontroller på maskiner, som inte alltid är helt tillförlitliga. Skulle det behövas ett katastrofsnitt så har de på sjukhuset 10 minuter på sig att få ut barnet, då sjukhuset är förvarnade av hembarnmorskan att det pågår en hemförlossning så om det blir akut så har vi 5 minuter till sjukhuset, under den tiden kan de på sjukhuset ha förberett operationsrum och personal, mao så skulle vi även hemifrån hinna kunna få ut barnet på 10 minuter.

Fördelarna överväger för min del, man är i en miljö jag känner mig trygg i. Bakterierna är redan kändda för min kropp, sjukhus är de en farlig plats. Min syster är infektionskänslig för tillfället efter en hård behandling. Dock måste hon undersökas varje vecka, (har varit varje dag tidigare), men före hennes del kommer personalen hem till henne det är för farligt att låta henne besöka sjukhuset. Under tiden hon låg på sjukhus var det isoleringsrum, dvs rum med sluss där man bytte till rena kläder och spritade sig innan man fick träffa henne. Läkarna ville ha hem henne så fort som möjligt då det är säkrare för henne pga av infektionsrisken att vara hemma än att vara på sjukhus. Så sjukhus är inte alltid sådana säkra ställen som man kanske tror.

Att redan innan veta vem som kommer vara med under förlossningen känns positivt, man har 2 egna bm och inte som det brukar vara på sjukhuset 2 födande som delar på 1. De kan för det mesta se i ett tidigt skedde om allt inte är som det ska och då avbryta hemförlossningen och överföra den till sjukhus. Sedan är jag frisk med en normal förlossning bakom mig så det finns inget som tyder på att det inte skulle kunna gå nästa gång. Och den forskning som finns på ämnet från andra länder visar på att det är säkrare för en frisk andragångs föderska med normal graviditet och första förlossning att föda hemma än på sjukhuset.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv