Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sökte Doula

Skrivet av Marina
Det började med att jag läste att närvaro av Doulas minskar komplikationerna med 70%, det tyckte jag lät intressant! Men tyvärr tyckte inte min man likadant eftersom han var rädd att han inte skulle ha en lika betydande roll under förlossningen. Då fick jag idén om att föda hemma och så snart vi fick besked om att min Föreliggande moderkaka inte låg för längre började jag att ta reda på lite mer. Jag tror att jag bestämde mig samma dag som Ultraljudet gav mig svarer att jag skulle kunna föda narurligt. Sen dess har jag aldrig tvekat och min man tyckte att det var en bra idé eftersom han skulle bli mycket mer delaktig i förlossningen då. För mig handlade det inte om att våga tro på mig själv - det gör jag redan - utan att göra min förlossning till en så angenäm upplevelse för oss alla tre som möjligt. Jag älskar dessutom att diskutera detta med andra - speciellt kvinnor som fött på sjukhus - för att höra deras reaktioner. Inget kan få mig att ändra mig i mitt beslut. Jag tror att det handlar om att upplysa gravida kvinnor om att detta är en möjlighet. Idag är det inte riktigt accepterat i och med att vi inte har så stora möjligheter att få bidrag samt att den kommunala mödravården inte ser detta som något positivt. Tänk om man kunde ta med det i "programmet" som alla går igenom och att prata om det på Föräldrautbildningen, att det inte bara handlar om att välja smärtlindring....Vidare tror jag att många kvinnor inte kan stå på sig gentemot sina män, vilket jag tycker är urknäppt! Det är väl vi kvinnor - som föder - som ska bestämma! Men självklart bör våra män vara med på noterna. Lätt att säga när jag aldrig har haft problem med det. Men lite konkreta argument och statistik brukar vara medicin nog för att få mannen på sin sida. Den ekonomiska aspekten är ju inte helt oviktig heller. Varför ska man betala 1000-tals kronor för något man kan få gratis? Detta faktum är inte helt oviktig - inte heller för kvinnor. Så det handlar också om att vända landstingspolitikernas och läkarnas åsikter helt om! Hur gör man det??? Genom debatt efter debatt, att göra inlägg i allmänna forum och inte enbart i detta. Det kräver engagemang, det!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv