Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Välkommen!

Skrivet av solna-madde
Solna-madde kallar jag mig och jag och min man håller just nu på med sammanställningen av vår ansökan till Vietnam.
Jag försöker svara på dina frågor så gott jag kan men andra här kanske kan fylla i om jag saknar svar eller skriver något som är fel.

Vi är fortfarande sambos och ska gifta oss -06.
Kan man söka innan man gifter sig, eller måste man vara gifta för att kunna söka?
- Man måste vara gifta för att få adoptera i par. Vissa kommuner tillåter att man börjar utredningen innan man gifter sig men när beslutet klubas igenom i socialnämnden så måste man vara gift. Däremot tror jag inte att ni kan börja nu för att sedan gifta er 2006, uppgifterna ska ju vara någotsånära aktuella. Mitt råd: gift er nu.

Är det olika regler för olika länder?
- Ja, alla länder har olika krav på föräldrarna. Dock så måste man vara gift för att få adoptera i par.

Hur går det till att adoptera, vilka är stegen och hur lånt tid måste man räkna med att det tar.?
- Stegen är : hemutredning, medgivande, ansökan, väntan, barnbesked, resebesked, hemma... typ.
Hur lång väntan? Det går inte riktigt att svara på, det kan gå allt från fort till hur lång tid som helst (alltså många år). Allt beror på hur snabb kommun man har till vilket land man väljer. Kolla på www.nia.se där står det mesta faktiskt,

Vilka läder kan man adoptera ifrån?
- Det är olika från organisation till organisation. Länkar finns till organisationerna på www. nia.se

Vad bör man tänka på när man väljer land?
- Hur menar du då? Alla väljer det land som man känner för samt som man passar för. I vårat fall så "valde" vi inte land utan landet, Vietnam, valde oss. Det som är viktigt för mig och min man är inte ett dugg viktigt för något annat par osv.

Vad kostar det på ett ungefär?
- Det är olika från land till land men något mellan 100.000 och 250.000 är väl lämpligt att räkna med totalt.

Vilka organisationer kan ni rekomendera, finns det några sidor på nätet?
- Att välja organistation är högst personligt och beroende på tycke och smak. Organisationerna hittar du via www.nia.se

Hur gamla är barnen då de adopteras som yngst.
- Olika från varje land men jag tror att Korea har de yngsta barnen på runt halvåret men även sydafrika har väl rätt små barn också eller. Här får nog flera fylla i för jag vet ju egentligen bara hur det kanske kommer att bli i Vietnam och där kommer vårat barn vara runt året när h*n kommer hem med oss.

Angående att tro att litet barn-små bekymmer, stora barn-stora bekymmer tror jag kan vara lite vanskligt. På den SUVERÄNA kursen för blivande adoptivföräldrar som vi gick så visade det sig att det var inte riktigt så.
Jag tycker ni ska gå en sådan kurs, läsa på mycket och sedan bestämma medgivandeålder efter det.

Lycka till!


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv