Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hm

Skrivet av lm
Allt prat om _rättigheter_ när det gäller adoption irriterar mig. Varför ska adoptivbarn alltid fungera som murbräckor i samhället? De har använts för att visa att samhället accepterar homosexuella föräldrar. Nu ska de även visa att äktenskapslagstiftningen är gammalmodig. När man blir förälder så får man ge avkall på många principer. Det gäller även (kanske särskillt) när det gäller adoption. Barn har en säkrare ekonomisk ställning som barn till gifta föräldrar. Varför ska man behöva konstruera en lagstiftning som i praktiken skulle fungera som en äktenskapsbalk när en sådan lagstiftning redan finns? Dessutom tror jag att det minsta problemet man möter när man ska adoptera är just det att gifta sig. Att adoptera innebär att byta perspektiv från mina krav till vad som är bäst för barnet. Om det är att ha juridisk anknytning och därmed även säkrare ekonomisk situation och att det kan tryggas genom äktenskap. Ja då är det väl självklart att man gifter sig.

Dessutom, som tidigare sagts, vet jag inget ursprungsland som accepterar att sambos adopterar. Ursprungsländerna kan ha olika krav på äktenskapets längd och att man ev kan räkna in sambotid men jag har aldrig hört talas om något land som inte har krav på äktenskap.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv