Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Den kan bli bättre.....

Skrivet av Lotta med Ebba & Alice -01
ja, astman alltså, efter graviditeten. Eller åtminstone kan den bli mildare än vad den är nu. Och visst så blev den värre av kanin och luftvägsinfektion. Jag misstänker att du inte alls kommer ha så mycket sedan. Men naturligtvis är det bra att undvika det du är allergisk för, eftersom det kan utlösa en attack.

Att astma kan bli bättre är jag ett exempel på. För lite över 10 år sedan fick jag konstaterat att jag hade astma, men inte så allvarlig. Den höll sig bra så länge jag tog kortison morgon och kväll, och jag fick aldrig någon stor andnödsattack så som du hade.
För fem år sedan så slutade jag använda kortisonet för att se vad som hände, och det har gått bra. Jag behöver det inte längre. Ibland kan jag känna att luftrören drar ihop sig lite, men inte så allvarligt. Jag har Bricanyl hemma som jag kan ta vid dessa tillfällen, som kanske är en gång om året. Och speciellt när jag är allergisk.

Att du minskar på kortisonet om två veckor är ok beroende på vilken dos du tar. Har du en låg dos och slutar helt kanske inte jag tycker skulle vara så bra (men det är ju läkaren som bestämmer), men om du har en högre dos, som man ju brukar ta i början för att få en bra effekt, så är det vanligt att man minskar dosen till vad man kallar en underhållsdos. I ditt fall tycker jag nog att det skulle vara bra att ha under graviditeten. (Men som sagt jag är ju inte någon läkare.....)

Kram Lotta (som väntar på att få åka till Arlanda......)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv