Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jo de är enäggs

Skrivet av Jessica m pojkar-96 & flickor-01
och just för att de är så lika till utseendet har jag valt att aldrig ha likadana kläder på dem, vilket ofta diskuterats här på sidan.

Att sära på dem i dagis/skola kommer inte att bli aktuellt då vi valt ett Montessorispår och det finns bara en klass där. Däremot så har jag sagt till på dagis att de ska sära på dem i de situationer där det går, t ex olika bord vid maten, olika grupper när de ska på bibblan t ex. Sen så går alltid den friska till dagis om en är sjuk.

Så jag känner min inte direkt orolig för att de ska gå klädda i likadana kläder när de är 70 år, men jag tror att man får vara medveten om "problemet" och försöka utveckla deras individualitet och se till att de inte blir helt beroende av varandra.

Jag vet några enäggsflickor i 9-årsålder som, när de var 4-5 år, inte kunde vara själv på dagis när den ena var sjuk och inte heller sova själv hos mormor/farmor: Personligen skulle jag tycka att det var lite av ett misslyckande. Jag tror dock att det går bättre nu för de här flickorna.

Detta blev ett ännu svamligare inlägg...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv