Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan förstå dig...

Skrivet av Josgos
Jag tyckte ibland att det blev lite förmycket av det du nämner ovan. Det är naturligtvis för att jag inte har samma inställning till min adoption som endel av dem hade. Några hade tagit tillbaka sina koreanska namn (som förnamn) och det var väldigt mycket fokus på att koreaner skulle "träffa/date:a" koreaner. Om jag ska vara helt ärlig så var jag nog inte riktigt "mogen" för att vara med AKF då, eftersom jag uppfattade det som jobbigt att tex gå i en stor klunga med asiater. Framförallt när en av dem ALLTID hade kamera med sig. Det blev lite av "japaner-på-semester" över det (om man nu får kategorisera).

Det jag var ute efter genom min fråga var egentligen för att jag är intresserad av att lära mig lite om den koreanska kulturen och språket och det brukar alltid förekomma seminarier/föreläsningar i föreningarna.

En av dem som var med i föreningen då, har studerat mycket i Korea och även gift sig med en koreansk tjej. Jag tror faktiskt att de bor i Sverige nu, dels för att hon har en akademisk utbildning och inte samma möjligheter i Korea, eftersom kvinnan tydligen ska vara mer "hemma" samt att man som adopterad blir en "andra-klassens" medborgare på grund av att man faktiskt inte är en "riktigt korean". Man kommer tydligen aldrig upp i samma status som en "vanlig korean".
Har du hört något om detta?


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv