Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hör med skattemyndigheten

Skrivet av Emma med Tova
Även om du är adopterad av en annan man, så antar jag att han har skrivit på adoptionshandlingar och antagligen också födelseattest. Vem som har dessa papper vet jag inte men hör gärna med skattemyndigheten, de brukar vara hjälpsamma till att få fram uppgifter. Om de inte står i papprena hos dem så bör det finnas hos socialförvaltningen i den kommunen du och din mamma var skriven i när adoptionen genomfördes.

Sen kan det gå att få fram information om honom om du vet på ett ungefär hur gammal han är genom att du har namnet. Har han varit gift med din mamma så kan du även gå den vägen för att få fram informationen.

Vet att det tidigare funnits besöksdatorer hos visa skattemyndigheter. De var bra tyckte jag för då kunde man själv i lugn och ro söka reda på det man ville. Det är mycket som är offentligt i Sverige och en hel del kan man få veta genom att söka i deras databas.

Det finns dock möjlighet att blockera ens uppgifter. Med det menas att de inte kommer upp på allmänshetens sökdator och att personalen inte får lämna ut uppgifterna. Tror dock inte de är många som gör det så antagligen så går det "lätt" att hitta.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv