Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Det har skrivits mycket om ford focus kombi på denna sidan så du kan använda sökfunktionen så får du massor med info.

Vi har en ford focus 1,6:a som vi försöker sälja just nu. Vi har haft den sedan 2000 och är supernöjda (tyvärr har dock familjen vuxit ur bilen :( ). Vi har som sagt den lilla motorn, och jag tror att det är ett smart val att välja den större motorn...inte så att bilen är bedrövlig att köra med lilla motorn, men det kräver lite teknink vid ömkörningar och branta backar.

Focusen har två stora plus...det ena är vägegenskaperna och det andra är det stora bagageutrymmet (väl i klass med större kombibilar som v70).

Focusens minus är att airbagen inte går att montera bort samt att baksätet är lite kort. Det innebär att barn som sitter framåtvänt säkert sitter alldeles utmärkt, men tyvärr har vi fått inse att vår långa dotter (1 meter) sittande bakåtvänt bakom sina långa föräldrar (1,80 resp 1,84) inte är någon hitt.

Ja, vad brukar mer sägas...vissa säger att ford har dålig kvalitet och att focusen rostar. Båda dessa vill jag dementera. Våran bil har en ytterst liten missfärjning (typ rostvatten) på undersidan av bakluckan...jag har sätt många bilar i samma ålder med betydligt mer rostangrepp än detta. Vad gäller kvaliteten så har vi inte upplevt några sådana problem med vår ford...vi är helt enkelt supernöjda och har kört typ 10000 mil utan några större problem, det enda egentligen vi fått fixa är fläktreglaget.

Hur mycket 2,0:an dtra vet jag inte...men 1,6 ligger väll på 0,75 blandad körning.

Ja, en sammanfattning:
+ vaghållning
+ bagageutrymme
- utrymmet i baksätet om storvuxna sitter fram

Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv