Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svarar angående rost...

Skrivet av K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Jag vet inte om jag är härdad eller minns allt för väl hur bilarna formligen föll sönder under det glada 70-talet. Bland annat hade mina föräldrar en mazda 1300 (urläcker lite bil) i 8 år där alla balkar, spraklådor, underkanten på dörrar, framskärmar och bakskärmar varsamt byttes ut av min far. Bilen köptes ny 1975, och såldes 8 år senare. Vi talar åtskilliga timmar i garaget! Och en bil som aldrig var helfärgad p.g.a alla lappar och lagningar som aldrig hann få mer än rostskyddsfärg.
Därefter hade mina föräldrar en citroën som också vandrade samma väg...genomrostning i plåten på mindre än ett par år. Därefter en mitshubishi lancer (nu är vi på 90-talet) som också rostade i minsta stenskott, vid minsta repa osv.
När vi nu kommer till mina bilar så var min första en 12 år gammal R5:a 88 års modell, kända för att rosta. Jag hade tur...hon var hur fin som helst under...inte tillstymmelse till rost under! Dock fanns en del kosmetisk rost på karossens ovansida. Just nu har jag en subaru impreza 98 års modell, ingen rost trots otaliga repor i lacken, och en ford focus 00:a och även denna har haft djupa repor, bland annat en där plåten blottats och utan att rost angripit efter nästan ett halvår.

Vad gäller bilar och rost över huvud taget så är det mycket komplicerat att få en bil 100% rostfri (finns väll egentligen bara corvette med dess glasfiberkaross???) just för att de utsätts för väta och fukt och salt osv dygnet runt året runt. Som inbiten seglare vet jag att även rostfritt rostar efter ett tag i fuktig miljö. Trist men sant! Det är ju också därför som det finns olika grader av rostfrihet.

Ja, nu har du en del av min bakgrund, och utefter denna bakgrunden bedömmer jag inte att min ford focus är ett potentiellt rostproblem. Dagens bilar som inte är av extrema billighetsmärken har alla bättre rostskydd än många bilar hade på 70-, 80- och 90-talet. Och, ja ford är absolut ett av de märken som genom tiderna haft problem med rost! Men att alla dagens fordar är rosthögar det skriver jag inte under på! Då skulle jag absolut hittat mer rost på min ford än det lilla missfärgade vatten jag funnit...jag brukar som antytts ovan ha ganska bra koll på mina bilar :) Och, nej jag skulle inte heller vilja ha en bil där jag måste byta balkar, sparklådor, dörrar osv för att de rostar! Så jäkla kul är det inte!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv