Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Självklart för dig....

Skrivet av S-J
.. men såklart inte det för alla... *ler*...

Vad är det, mer specifikt, i min och o1y´s åsikter som får dig att känna dig provocerad?

Jag har ärligt talat svårt att "köpa" resonemanget att livet börjar när du själv bestämmer det. Men huvudskillnaden i vårt resonemang är kanske då att du ser på det _ur kvinnans_ synpunkt och från kvinnans sida rakt av medans jag ser till det ofödda livets i lika stor grad. Och för det ofödda livet gör det ingen skillnad hurvida det är önskat eller ej, det är lika utvecklat och lika unikt osv oavsett.

Jag anser som sagt inte heller att det ofödda livet är en del av kvinnans kropp, som ett organ eller vävnad, utan det har en egen kropp, ett eget blodomlopp, egna smärtreceptorer, ett aldeles unikt och aldrig mer återkommande arvsanlag, armar, ben osv.....

Kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp är jag för. Men måste man vara för den rätten _till varje pris_ för att vara feminist? Kan man t ex inte vara feminist eller stödja feminismens stöttepelare fast man är emot abort? Jag anser att man kan det. Skillnaden är att man anser att kvinnans rätt att bestämma över sin kropp har vissa inskränkningar, i detta fallet när det rör ett annat mänskligt liv också (som jag m.fl ju anser att det rör sig om). Precis som att man är för yttrandefriheten men också för dess inskränkningar, t ex vad gäller Hets mot Folkgrupp...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv