Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Parallellen muslimer

Skrivet av Cecilia
Jag tycker _inte_ att sveriges muslimer ska behöva försvara sig och ta avstånd från extremist dåd i högre utsträckning än någon annan. Jag som vit kristen behöver inte heller be om ursäkt för Hitlers judeutrotningar. Det här är enstaka människor/ grupper som begår saker, inget som genomsyrar samhället, och därför inte jämför bart tycker jag. Jag tycker inte heller att jag är någon extrem eller särskilt rabiat person. Jag har tydliga värderingar när det gäller kön och makt, men jag är inte hel vild eller en särskilt alternativ person. Du skulle inte reagera och tänka rabiat feminist galning om du gick förbi mig på stan i min lilla rosa kofta och trendiga skor. - Vi som skriver här tycker inte att vi är några konstiga och extrema personer, vi tycker att det vi skriver "makes sense" helt enkelt. Vi är helt normala personer med man, barn, jobb och hobbiesar - inga freaks som du tycks tro. Skillnaden är väl den att vi har en medvetenhet om den värld vi lever i. Jag sminkar mig, rakar, benen, har smycken och gulliga kläder - jag tycker det är fint - men jag tror inte för en sekund att det är naturligt eller självvalt - det är något som jag har lärt mig att så ska det vara och det är inte lätt att bryta mot. Det är den medvetenheten om vilken struktur som har format mig - mitt genus,m mitt sociala kön - som jag tror är viktigt att vara medveten om.
Nu drev jag kanske lite från ämnet - men flera på den här sidan verkar ha en väldigt konstig blid av vad genus och genus teorier är för något.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv