Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Två sidor av samma mynt

Skrivet av Cecilia
Angående kriget här inne - vi måste ju få försvara oss för orättvisa angrepp? Eller ska era inlägg få stå oemotsagda menar du?

Eranb vardagsfeminism och genusteorin är inte alls två skillda saker, utan två sidor av samma mynt.
När jag för ett antal år sedan gick en barnskötarutbildning (traditionellt bara kvinnor i klassen), långt innan jag läste på universitetet, så fick vi lära oss en utmärkt metod för problemlösning som kallades för FALU-modellen.
Finna, Analysera, Lösa, Utvärdera
Du och sportbil har satt fingrarna på några av de punkter som är orättvisa idag - ni har tagit det första steget: Finna.
Men för att kunna fröändra något med framgång så måste man Analysera vad problemet verkligen består i och det är där genus teorin kommer in. Den FÖRKLARAR och beskriver den värld vi lever i - hur ser problemen ut egentligen när man gräver djupare, vad är orsakerna osv. Detta måste man veta för att veta vilka insatser man ska göra för att kunna åstadkomma en förändring.
Först då kan man Lösa.
Sedan får man Utvärdera och se: hur blev det, gick det som vi hoppades? Vad blev bra / dåligt?

Ni gör helt rätt i att kämpa där ni står, i vardagen med det man själv stöter på. Men man ska inte avfärda forskning och teorier som flum - de är en viktig del av förändrings arbetet. Man måste veta vad sjukdomen består i, inte bara konstatera symptomen, för att kunnaordinera rätt medicin.

Bilden av att många här inne studerar genusvetenskap på universitetet tror jag är direkt felaktig. Någon enstaka här gör eller har gjort det. Flera, som jag, har läst humaniora eller samhällsämnen på universtitet och då kommit i kontakt med lite grann genusforskning i anknytning till våra ämnen. De flesta här är bara genuint intresserade och har själv köpt någon bok på pocketshop eller lånat på biblioteket. Den här sidan måste också få vara ett forum för oss att få diskutera det. Många av oss umgås inte alls i super radikala kretsar, även om ni tror det, och har inte så många i vår vardag att diskutera genus teori med.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv