Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om tjänstefolk och rutinjobb

Skrivet av trazzel - kan tänka sig en egen Tina
Jag tror du har rätt i att städning förknippas med tjänstefolk. Nån lågavlönad som servar och passar upp en bättre bedmedlad person.

Jag jobbar också på kontor och tycker det är lite jobbigt med städaren här. Det känns pinsamt att hon ska tömma min papperskorg medan jag sitter vid skrivbordet... Ungefär som om man skulle lämna disken framme i lunchrummet och förvänta sig att städaren skulle ställa in den i diskmaskinen.

Jag känner mig skitdum som sitter ner vid en dator medan en mycket äldre person, med sämre lön än jag, moppar golvet i mitt rum. Det funkar inte med mina värderingar på nåt vis.

Jag har väldigt svårt att dra en linje mellan vad som känns bra eller inte. Men hemma vill jag absolut inte ha någon som städar åt oss, hemska tanke! Jag skulle kunna tänka mig hjälp med fönsterputs eller flyttstädning, som bara görs vid enstaka tillfällen, men nån som kommer regelbundet... näääh!

Rent generellt gillar jag inte riktigt tanken på att låta nån annan göra rutinjobb som vi själva mycket väl klarar av, men som är tråkigt. Det känns fel att nån annan ska göra det åt oss, helt enkelt, trots att de får betalt.

Skulle jag absolut ha någon anställd privat, finge det i så fall vara en kock! :-) Tänk att ha maten på bordet när man kommer hem, det vore något!

Men maken och jag är inte riktigt överens, han ser inget som helst problem i detta och kan mycket väl tänka sig att någon kommer och dammsuger och torkar golven en gång i veckan.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv