Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inga

Skrivet av XX
tecken fanns på att något var fel med min dotter innan förlossningen. Hon växte fint och tre ultraljud hade visat att hon var välskapt... För att se ett hjärtfel eller fel på andra inre organ måste s.k. riktade ultraljud göras och det görs bara om man tidigar fått t.ex. barn med hjärtfel! Jag hade säkert varit en ypperlig kandidat för hemförlossning...

Tyvärr litar jag inte på barnmorskor efter att ha råkat ut för flera som "hittar på" svar efter hand som frågor uppstår. De verkar vara kunniga och veta vad de pratar om men ofta har de utgått från att det ÄR normalt och att mamman är pjåskig som tror att något är fel... och sedan slätat över symptomen med egenpåhittade svar. Jag har själv en lång sjukvårdsutbildning så mig kan man inte lura i vad som helst. Hade ibland varit skönt att inte veta så mycket...

Det jag reagerat mot här är väl uppfattningen att man inte ska bry sig om de läkare (och socialstyrelsen) som faktiskt varnar för hemförlossning. Och att de varnar bara för att det är kvinnor som föder och inte män: att kvinnor inte har rätt till sina kroppar. Min uppfattning är att de endast tänker på barnets säkerhet och bästa. Har jag verkligen fel?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv