Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Du uppfattar mig fel

Skrivet av Frigg
När jag säger lika många menar jag procentuellt sett.

Jag förstår däremot inte varför du kan avfärda den ena av socialstyrelsen utfärdade rekomendationen och ta den andra på allvar. Om socialstyrelsen nu är en instution att låta sig ledas av så är den väl det - eller gäller det bara de punkter där socialstyrelsen håller med dig?

Självklart är det ingen som blundar inför riskerna med att föda hemma. De flesta som föder hemma har arbetat sig igenom frågor av typen
Vad händer om barnet dör?
Hur skulle det bli om mamma dör?
Vad händer om det tillstöter komplikationer?
Hur gör vi om, vad kan vi göra om... osv.

Det är nog ingen hemföderska som bara sätter sig ner och oinformerat beslutar sig.

Vad säger du om riskerna med att föda på sjukhus då? Blundar du helt för de risker som finns där? Eller är det så att det alltså inte kan hända något som beror på att födseln sker på sjukhus istället för på hemma?


Och vart pappa är kan väl bara pappa svara på? Det är inte hans kropp och inte heller hans barn. Barnet är sitt eget och modens kropp är hennes egen. Modern går dit hennes eget huvud leder och tills barnet är fött följer det med.
Jag känner ingen kvinna som fött barn hemma bara för att jävlas och för att de hoppas att barnet ska få en så dålig start i livet som möjligt. Tvärtom. De kvinnor jag känner som fött hemma har gjort det för att de själva känt sig tryggast med att föda på det viset och i förvissning om att deras barn får den bästa start de kan erbjuda.

Våra värderingar skiljer sig åt - men vad säger att dina är mer rätt än mina?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv