Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jo

Skrivet av Man
jag kan hålla med om att om det blivande föräldraparet inte är överens väger kvinnans vilja lite tyngre. Däremot låter det fel när du skriver: "Det är inte hans kropp och inte heller hans barn. Barnet är sitt eget och modens kropp är hennes egen. Modern går dit hennes eget huvud leder och tills barnet är fött följer det med."
Du skriver att det inte är hans barn. Jag tycker det är lika mycket hans barn som hennes. Att skaffa barn gör man tillsammans. Beslut rörande det gemensamma barnet fattar man tillsammans.

Barnmorskorna på mödravårdscentralen kanske borde lära om. Jag tänker på de där 5 sekunderna de vänder sig till den blivande pappan, efter 30 minuters oavbrutet samtal med mamman utan en blick på pappan, då hon säger: "Pappan är också viktig. Det är viktigt att han känner sig delaktig i graviditeten och förlossningen", och sedan återgår till samtalet med mamman. Kanske borde man förlänga dessa 5 sekunder till 10 så hon hinner tillägga: "... så länge allt sker på kvinnans villkor och han inte har åsikter". Annars kanske någon blivande pappa verkligen tror att de är delaktiga...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv