Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är för valfrihet.

Skrivet av Anna-Maria
Jag tror säkert att en kvinna som är frisk och önskar en hemförlossning har stora chanser till en fantastisk upplevelse som säkerligen är positiv för såväl henne som barnet. Därför är jag absolut inte emot hemförlossningar!

Däremot blir jag otroligt upprörd på alla dem (för det finns faktiskt en hel del) som hävdar att detta "naturliga" sätt att föda är det absolut bästa för alla friska kvinnor. Jag var livrädd inför min förlossning, rädd för allt. Därför valde jag att föda på ett sjukhus. Att sjukhuset även var ett barnsjukhus såg jag som ett plus då jag visste att det fanns kompetent personal på plats ifall något skulle hända, och det gjorde det. Jag åkte in när vattnet hade gått och jag hade värkar med 8-10 min mellanrum. (nervös förstagångsföderska) En halvtimme senare hade jag ont utan uppehåll och läkare tillkallades. Hon trodde att moderkakan höll på att lossna så det blev akut kejsarsnitt. Efteråt visade det sig att det inte var något fel på min moderkaka. Jag hade däremot fått en elak infektion i livmodern som dessutom spridit sig till mitt barn. Skulle läkaren väntat en timme till med kejsarsnittet så skulle dottern med största sannolikhet inte överlevt. Förlossningen slutade med 10 dagar med pencilin på neonatal.

För min del skulle en hemförlossning kunnat sluta med katastrof. Därför ber jag alla förespråkare för hemförlossningar att inte envist hävda att det alltid är bättre än en förlossning på sjukhus. (Jag säger inte att du, Cath, har påstått detta.)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv