Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

XX, Frigg och alla andra

Skrivet av Pappa P
Har med intresse läst vad som skrivits de senaste dagarna om hemförlossning.

Jag och min sambo ska föda vårt första barn hemma i mitten av januari. Jag som blivande fader är fullt medveten om vad vi ger oss in i och för oss så är det rätt att föda hemma.
Vi vill inte riskera att uppleva det som man läser om i tidningarna (skickas mellan olika sjukhus, skiftbyte mitt i förlossningen, läkare som dröjer, etc) utan vi vill att förlossningen sker på våra villkor i vårat hem.

Vi har anlitat två mycker erfarna hembarnmorskor som vi känner stort förtroende för (och vi bekostar allt ur egen ficka pga att vi inte får bidrag till hemförlossningen).
Är vi då oansvariga och allmänt knäppa som väljer att föda hemma?
Knappast, vi har tagit reda på det vi behöver veta, vi har en kompis som fött hemma och vi har mycket erfarna hembarnmorskor som har varit med om det mesta i hemförlossningsväg.

Vi kräver inte att folk ska förstå varför vi gör detta, men vi vill att de respekterar oss för vårt val. Vi är båda välutbildade och vi vet vilka förutsättningar som gäller. Vi sätter inte vårt barns hälsa och välbefinnande på spel för att det ska vara "naturligt". Vi gör det för att det för oss är rätt.

Personligen så har jag svårt att förstå de som föder på sjukhus, med alla de risker det innebär, men jag respekterar de som gör det precis som jag hoppas att vi blir respekterade för vårt beslut.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv