Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inte dumt alls

Skrivet av Man
"Barnet är alltså inte pappans. Inte heller är barnet mammans. Om du anser att det är/låter dumt får det stå för dig."

Nej, jag tycker inte alls det låter dumt. Bådas, eller ingens, för mig kvittar det. Det ÄR ju faktiskt bådas avkomma, men ingen ÄGER barnet. Vad jag ville ha sagt var att det inte var den enas mer än den andras och att det därför inte finns någon ensidig bestämmanderätt.

"Vad gäller mödravården så borde kanske resurserna utökas (vem vill betala?) så att barnmorskorna skulle ha tid att ägna sig åt fäderna också."
Jag tror inte att det är tidsbrist. Det skulle vara så enkelt som att de talar till båda då de berättar om graviditeten och förlossningen och vad det innebär att bli förälder och inte bara vänder sig till en (jag vet, generalisering). Det verkar som om det här med fäders delaktighet är något som är "politiskt korrekt" mer än något som de verkligen vill jobba för.

"Om mammans beslut inte accepteras av pappan får pappan ändå finna sig i att mamman har full bestämdanderätt över sin egen kropp - gravid eller ej."
Jag måste ändå invända lite. Hade det bara varit "sin egen kropp" så håller jag med, men det är det inte. Det är även det gemensamma barnets kropp. Om jag som blivande pappa har åsikter om hur det behandlas tycker jag att dessa är värda att ta i beaktning både före och efter förlossning. Jag ser ingen större skillnad i att ha synpunkter på att mamman röker när hon är gravid och att ha synpunkter på att hon röker med barnet i famnen.

Är man gravid så rör inte besluten bara kvinnan utan också barnet. Tycker du man borde få göra abort efter vecka 22 (eller var gränsen nu går), med hänvisning till att det är ens egen kropp och man har "full bestämdanderätt" över den?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv