Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Seså - missuppfatta inte bara för att du vill det

Skrivet av Frigg
XX, jag talade om att du uppfattade mig fel.


En så kallad högriskgraviditet är sällan en hemförlossning. Därför har samtliga högriskgraviditeter med förlossning på sjukhus tagits bort ur statistiken. Endast så kallade normalgraviditeter har tagits med.

Urvalet är alltså jämförbart.

Att man inte rekomenderar kvinnor att föda barn hemma om de har längre tid till sjukhus än trettiominuter beror just på de oväntade. Att ha tillgång till sjukhusets resurser om än inte precis under näsan.
Ingen påstår att sjukhus är helt bortkastat nämligen.

Att jämföra rökning och alkoholintag med hemförlossning med barnmorska anser jag vara som att jämföra pistoler med stickade koftor. Det ena är direkt skadligt och det andra kan medföra vissa obehag - om det används på fel sätt vid fel tidpunkt.

Att föda hemma med barnmorska är inte ett större risktagande än att föda på sjukhus. För en del kvinnor är det tvärtom säkrare att föda hemma än att föda på sjukhus.

Barnet äger inte moderns kropp utan är en gäst däri. Att barnet och dess säkerhet, tillväxt och förlossning får stå i centrum för modern anser jag inte vara orimligt - men till skillnad från dig så tror jag mödrar om att fatta ett moget och väl avvägt beslut själv.

Jag vill återigen XX, ställa några frågor till dig. Jag hoppas att du vill besvara dem den här gången:

Vad säger du om riskerna med att föda på sjukhus då? Blundar du helt för de risker som finns där? Eller är det så att det alltså inte kan hända något som beror på att födseln sker på sjukhus istället för på hemma?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv