Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att

Skrivet av XX
fatta "mogna" beslut - är det att sätta sig över skolmedicinens erfarenheter och kunskaper och säga sig veta bättre själv pga hemförlossningspropaganda man läst i hemförlossningskretsar? Jag har periodvis själv arbetat på förlossning och de omedelbara resurser som finns på plats skulle inte jag vilja vara utan!

Och risker med att föda på sjukhus... det låter fullkomligt absurt i mina öron som tillbringat nästan ett ÅR på sjukhus med min hjärtsjuka dotter med start från det ögonblick hon föddes. Utan sjukhus hade hon inte klarat många dygn... Är det farligt med sjukhus för friska men inte för henne?

Hemförlossning måste vara den nya tidens gröna våg och frälsningsrörelse. Jag vill dock INTE tillbaka till gamla tider och jag är oroad över tendensen att lägga över ansvaret för graviditet/förlossning på kvinnan för att hon MÅSTE vara stark, lita på sig själv och sin kropp, vara urkvinna och urmoder och annat blaha som ger oss vanliga mer ångest än trygghet. Jag vill lämna över mitt födande i läkarhänder när det är dags och slippa vara så himla duktig och stark och "intuitivt veta" allt om vad som händer med min kropp! I frantiden kanske det blir vårt eget ansvar när politiker fått upp ögonen för ett nytt sätt att bedriva besparingar på: Minska resurserna till förlossnings-/BB-kliniker ännu mer för att lägga över ansvaret på kvinnan själv... Det är kanske det som håller på att ske?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv