Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han kanske blir som jag?

Skrivet av Pappa Po
Tillhörde absolut inte de tuffaste grabbarna under min uppväxt. Från och med mellanstadiet umgicks jag nästan bara med tjejerna under rasterna. Men eftersom jag bröt normen och inte var den där tuffa killen som man skulle vara så blev jag inte bjuden på partyn (som det hette under min mellanstadietid) o.s.v. Några tjejer sa tom rakt ut att de hellre skulle bjuda mig än många av de tuffa killarna, men att "det inte gick". Visst var det jobbigt i bland. Det var ju mina kompisar som sa detta. Under högstadietiden förstod jag dock att det största felet inte låg hos mig utan hos samhällets struktur och normer om hur kvinnor och män ska vara och umgås (fast jag uttryckte mig inte riktigt så då kanske). I högstadiet blev jag sen politiskt aktiv för att försöka förändra samhället. (Är väl inte lika aktiv längre...)
Jag skulle aldrig se mig som en looser. (Jag kanske gjorde det i bland under mellanstadiet.) Jag ser att min uppväxt har fått mig att förstå samhället och vad som behöver förändras i det. Jag känner att jag alltid har haft mina föräldrars stöd att vara den jag är.
Dvs, det "värsta" som kan hända är möjligtvis att din son blir en aktiv feminist! ;-) Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv