Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I dag?

Skrivet av Annika60
Så beroende av hjälp från andra som man är *i dag*?

Förvisso har barn förr i tiden och i andra kulturer följt sina mödrar (aldrig fäder) i arbetet, t ex sittande i en sjal på ryggen ute på fälten, men det brukar vara en rätt begränsad tid under helamningsperioden.

Därefter har väl det vanliga varit att en äldre släkting eller äldre syskon (flickor/kvinnor) passat de små barnen tills de blivit stora nog att delta i arbetet för brödfödan...

Vet inte riktigt om jag tycker det där är något att idealisera och att ha på den feministiska agendan...

Jag tycker det är mer feministiskt med delad föräldraledighet så att pappan kan ta hand om barnet de tider mamman är på föreläsning. Att låta barnet vara med sin far tycker jag inte direkt är ett "beroende av andra" heller...

Jag är böjd att hålla med flera andra som påpekat att det inte är särskilt kul med störande inslag på föreläsningar eller seminarier vare sig det gäller knorrande spädbarn, högljutt prassel med konfektpapper, bullrigt indrullande efter utsatt tid, rännande ut och in i salen med knorrande spädbarn, ringande mobiler eller - gud förbjude - mobilpladder eller pladder med grannen...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv