Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har tänkt en vända till

Skrivet av Rudolfina
... och undrar också om det är självklart att kunna ta med barn precis överallt, inklusive i en föreläsningssal. Visst vill jag ha ett barnvänligare samhälle men undrar om det är vare sig barnvänligt eller vuxenvänligt att barn är med där vuxna arbetar tillsammans under koncentrationskrävande former (förutom i undantagsfall). Och alla som själva föreläst vet hur koncentrationen påverkas av sorl, spring ut och in, mobiltelefoner och liknande. Jag tror att jag skulle bli ganska förvånad om någon tog med sitt barn gång efter annan utan att stämma av om det var OK, i synnerhet om barnet "knorrade". För visst handlar det om hänsyn.

Det är säkert fint att kunna plugga lite som föräldraledig, och självklart ska universitet och högskolor vara handikappanpassade. Men att ta för givet att man kan ta med små barn ... nja. Det är ju för att man ska slippa utsätta barn och vuxna för möten i miljöer där barn inte passar/trivs som barnomsorg och föräldrapenning finns. Annat var det förr, då kvinnor hade att välja på att ta med barn i det offentliga rummet eller inte befinna sig i det offentliga rummet alls (som någon skrev). Alltså förstår jag inte alls din koppling till feminismen.

Hoppas att det löser sig till det bästa, Helene, så att du kan plugga vidare utan att vare sig du eller någon annan påverkas negativt.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv