Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Exet är tvungen att ta ansvar

Skrivet av Elanor
Jag uppfattade det aldrig som att barnen var tvungna att vara lojala med den ena eller andra parten innan vi skilde oss. De förstod nog aldrig att jag funderade på skilsmässa. Vi grälade aldrig. Det var bara så att exet under många år gradvis blev allt mer deprimerad och drog sig undan först arbetslivet och sedan familjen och våra krav.

Korkad som jag var, skulle jag vara god hustru och avlasta och underlätta för honom. Jag lät honom vara ifred så mycket som jag trodde han behövde. Under veckorna var jag på jobb och barnen på dagis. På helgerna gjorde jag heldagsutflykter med alla barnen för att han skulle ha lugn och ro hemma. Till en början gjorde han merparten av hushållsarbetet, mot slutet nästan inget.

Det var helt fel. Jag skulle ha krävt av honom att söka jobb och fortsätta både sköta familjen och vara med oss. Jag skulle inte ha tillåtit honom då att sjunka allt längre in i sin depression, men jag fattade inte bättre.

När vi skildes, blev han tvungen att åtminstone se till att barnen fick mat en tredjedel av tiden. Så småningom blev han mer aktiv. Det tog många år innan han kom åter i jobb. Men tvånget att ha ansvaret för barnen tror jag var den bästa medicinen för honom.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv