Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fy för likriktning!

Skrivet av H-n
Jag tycker det är super att det finns så mycket olika hjältar och hjältinnor i böckerna. Men jag saknar en del och ser ett överflöd av en del.

Jag ogillar inte Skönheten och Odjuret i och för sig, inte andemeningen. Alltså, jag tycker det är bra att även fula och missanpassade får vara med och får utrymme. Men jag tycker det ska gälla även kvinnor! Det jag ogillar är att detta tema alltid utgår från mannens behov. Den perfekta kvinnan utifrån hans dröm finns till för honom, hur han är är. Kvinnan är bara en accessoar utan eget värde för sig själv, skapad av den man som vill ha henne.

Jag gillade Bridget Jones. Åtminstone filmen, eftersom René Zellwegger var suverän i rollen. (Boken var rätt tjatig.) Men jag tycker inte den berättelsen har samma tema som Skönheten och Odjuret. Bridget gör ju allt vad hon kan för anpassa sig till mannens önskan om drömkvinnan. Det lite smygmodiga (hoppsan!) med den rollfiguren är i så fall dels att det är hon som är huvudfigur trots sin brist på perfektion och dels att hon inte lyckas så bra i sin strävan - förrän på slutet! Brdiget är ju varken ful eller okvinnlig, hon är bara inte överjordisk (som de flesta filmhjältinnor) utan en vanlig tjej.

Nej, det jag saknar är skildringar av hur kvinnor som är både fula och missanpassade som kvinnor ändå blir upptäckta, älskade och valda av sköna, kloka, omtänkaamma och perfekta män, som älskar dem trots deras brister. Dvs som i Sune, Skönheten och odjuret, Cyrano osv osv. Alltså, att mannen i skildringen är formad efter kvinnans önskningar och inte tvärtom.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv