Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När det gäller Kulla-Gulla...

Skrivet av Kattis
...så visst är hon oerhört präktig, supergod och rättrådig och visst är hon traditionellt hjältinnevacker med sina "mandelformiga blå ögon" och "guldgula lockar" och allt vad det är - men hon är ju samtidigt en rebell med ett stort och äkta socialt patos, vilket väl var väldigt ovanligt hos den tidens flickbokshjältinnor.

Och en sak som jag gillar med Kulla-Gulla-böckerna är att hon faktiskt väljer bort den vidrigt självbelåtne, arrogante och våldsbenägne "macho-mannen" Ivan till förmån för den fattige bokhållaren Tomas Torpare. Hon gör alltså ett socialt "nergifte" vilket är jätteovanligt i gammaldags flickböcker, jag kan faktiskt inte komma på någon parallell någonstans.

Dessutom väjer inte Kulla-Gulla-böckerna för "obehagliga" (med dåtidens mått mätt) ämnen som t ex utvecklingsstörda barn (prästdottern Ester), utomäktenskaplig kärlek (Ivan och servitrisen Martina) mm.

Och jag gillar också att Gullas och Tomas relation känns jämställd, de talar mycket om att de ska hjälpas åt och arbeta tillsammans för att förbättra förhållandena på bruket. Visst kan böckerna kännas gammalmodiga och överdrivet moraliserande när vi läser dem med dagens glasögon, men när de kom ut var de nog ganska så revolutionerande i sitt slag...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv