Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

medfött..

Skrivet av Leax
kan det ju inte vara! Så snabbt anpassar människosläktet sig inte till bilismen... Min något yngre pojke säger också brum-brum, och kör runt med bilen, men lika gärna med klossen, dockan, nallen, nappen eller en gammal socka, på golvet. Men med bilen får han respons:"ja, bilen kör brum-brum"... Jag jobbar hårt på att säga samma sak om de andra grejorna han drar fram och tillbaka över golvet!

Jag förstår frustrationen, och delar ambitionen att inte förstärka bilälskandet hos min kille.Tyvärr har vi folk runt om oss som exempelvis tycker att "pojken inte ska titta på blommor, kolla bilen istället" när jag tar en tur genom en vacker trädgård... Eller glatt utropar "duktig pojke" när han kör bilen fram och tillbaka på golvet...

Det är bara att inse att vi får försöka "bygga" starka barn som kan få ta många former i framtiden, och som har kraft och mod att möta fördomar. Vi kan inte göra mycket åt omgivningens bemötande, annat än indirekt genom att jobba för könsmedvetna dagis, förklara för farmor att han visst kan få en docka ("duktig farmor som ger lillen en docka i julklapp"!).

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv