Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite montessorierfarenhet

Skrivet av Villemo
Som vanligt måste man besöka just den aktuelle skolan eller förskolan, eftersom det är utövarna av pedagogiken som avgör kvaliteten. Vår erfarenhet ser ut så här:
Montessoriförskola - nej, ur genusperspektiv. Tjusiga tantfröknar som berömde flickorna för deras fina kläder i hallen, typ...

Montessoriskola - ja, framförallt för att jag tyckte att flickor och pojkar lekte mycket med varandra långt upp i mellanstadiet, t.ex. på gården. Jag tror att montessoris individualiserade arbetssätt är gynnsamt. Man slipper den där klassrumshierarkin, eftersom man jobbar åldersintegrerat och samtidigt individuellt. Lugn och ro ingår i paketet, liksom eget ansvar.

Waldorf har jag inte personlig erfarenhet av, men mina bästa vänner har sina barn där. Plus med pedagogiken är att man ser till hela barnet utveckling mycket och inte bara till det intellektuella. Jag upplever dock den här pedagogiken som mer auktoritär än den först kan verka. Det är vanliga klasser med en stark lärare. I mina vänners barns klasser är det som på de flesta håll att barnen leker mycket för sig osv.

Dessutom krävs så mycket föräldraengagemang (åtminstone här) att det nästan är omöjligt för två föräldrar att jobba heltid. Det är mycket pyssel med marknader, bak, djurskötsel etc.

Det är jättesvårt att veta, besök bara flera ställen och ställ de frågor du vill. Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv