Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inte så enkelt

Skrivet av Susanne med Viggo -03
Jag och min man har kunnat dela lika på föräldradagarna eftersom vi försöker leva ett jämställt liv, men vi är helt klart i minoritet. De flesta klarar inte av att bryta mot könsrollsnormen utan gör som man alltid har gjort. Det tycker jag är fel och det leder i förlängningen till att vi kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden, något jag ofta märkt av inom den akademiska världen där jag länge befunnit mig.

Eftersom folk uppenbarligen inte klarar av att dela rättvist på dagarna trots att man kunnat göra det i ca 30 år så måste man ta till andra metoder. Jag vill inte rösta för ett system som vi har idag som cementerar könsroller både för oss själva, men även för våra barn som i ytterligare en generation växer upp med synen om att det framförallt är kvinnorna som ska ta hand om barnen. Jag vill att samhället ska stödja ett jämställt föräldraskap på ett eller annat sätt. Det kommer förstås att finnas de som vill göra på sitt eget sätt och det får de ju ändå. Skillnaden är att de får bekosta det själva, på samma sätt som folk gör idag som vill vara hemma längre än den tilldelade tiden. Ingen pappa tvingas att vara hemma mot sin vilja, men om de vill det så har de möjlighet till ersättning. För att barnet inte ska behöva börja på dagis innan ettårsdagen måste man kanske då anställa en barnskötare eller be mormor, eller låta mamman vara hemma på egen bekostnad i de fall där mannen anser sig inte kunna vara hemma sin tid. Men det är väl upp till folk själva hur de löser det. Om mannen har en sådan hög lön att han inte har råd att vara hemma, har han kanske råd att betala en barnskötare eller försörja sin hemmafru.

Varför ska föräldraförsäkringen inte vara individuell när alla andra försäkringar är det?

mvh,
Susanne

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv