Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för era svar!

Skrivet av Kristina
Uppenbarligen är det fler än jag som tycker att detta är en intressant fråga, och ja, ni har alla gissat rätt om var jag jobbar.

Jag håller med om det som flera av er framfört. Det är ett löjligt hyckleri när man lyfter fram att en kvinnlig chef har småbarn, men inte ens nämner det om det gäller en man. Jag tänkte samma sak när jag läste en artikel - i Veckans affärer, tror jag - om de 100 mäktigaste i Sverige under 40. Männen var naturligtvis flest, men där fanns också en hel del kvinnor och i notiserna om några av dem nämndes att de hade barn och att det gav dem nya utmaningar eller de hade inte bara hunnit vara chefer utan också vara föräldralediga tre gånger med flera liknande formuleringar. Inte i en enda notis om en man stod det om han hade barn och om det var en utmaning för honom.

Jag tycker att det är bra att kvinnor får toppjobb, oavsett om det är barn eller ej och jag tycker definitivt att det är upp till den kvinnan och hennes familj att fatta sina beslut. Jag blir irriterad på de diskussioner som förekommer. I rättvisans namn ska jag väl dock säga att de flesta är positivt inställda till både denna specifika kvinna, och till att även småbarnsmammor kan bli vd:ar. Att många av oss, jag själv inkludera, tycker att detta vore ett regelrätt mardrömsscenario för oss själva är väl lite beside the point.

En liten extra betraktelse dock. Tvärtemot vad Kattis skriver har ju faktiskt inte alla barn två föräldrar. En annan kvinna i min närhet har ett barn som kommit till med hjälp av insemination. Hon har också just fått ett rätt högt chefsjobb, blev faktiskt tillsatt under sin mammaledighet. Rätt intressant.

En annan sak som slagit mig, vad gäller att abdikera från föräldraansvaret och dylikt, är att jag känner flera småbarnsmammor som av olika skäl arbetar heltid (några brukar skriva på den här sidan) och som normalt inte heller ser sina barn mer än någon timme om dagen på vardagar. Är det då inte bra om de kvinnor som måste avstå från större umgänge med sina barn åtminstone får toppjobb och kan tjäna rejält med pengar?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv