Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Andrea
Jag har en son med Tourette syndrom. Oftast handlar det om Tourette, om det är flera tics. Fast då ska det vara även vokala tics. Har din son såna? Och de brukar gå i perioder på några veckor, ökar och minskar, vissa förvinner andra kommer.

Du kan ju läsa på lite på www.tourette.se. Är det inte Tourette, dvs. om det bara är motoriska tics och samma tics, då kallas det för nåt annat (kroniska tics, tror jag).

Oavsett - det är bra att du inte gör en stor affär av det. Det går ju inte att göra nåt åt. Barn kan vara rätt omedvetna om sina tics. Det kanske är lika bra det. Samtidigt, om det är tics som ser konstiga ut och barnet blir retat för dem - då skulle jag göra barnet uppmärksam på att just det där ticset ser konstigt ut. De kan oftast hålla tillbaka det lite, eller också "välja" andra tics. Kontrollen över ticsen - det är lite olika. Min son kunde kontrollera sina rätt bra (han har numera knappt några kvar), men "favoritticsen" är svåra att hålla tillbaka.

Om du som mamma märker att ett nytt tic börjat, som är olämplig, så kan du försöka stoppa det. Antigen genom att avbryta det direkt - det gjorde jag en gång när min son började med skrik-tics. Då sa jag bara "gör allt annat men inte det där." Eller när han började skaka luggen ur ansiktet - då tog jag och klippte håret på honom direkt. Annars hade nog det ticset fastnat, även efter hårklippning. Huvudskakningar kan ge problem med nacken. Man kan inte "kväva" alla tics, men man kan försöka med dem mest olämpliga.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv