Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen!

Skrivet av WillyWonka
Vi åkte till Uppsala den 3/12 och fick klartecken för operation den 6/12. Det kändes oerhört skönt att det äntligen skulle bli av för vi har nämligen flyttat på operationen 5 gånger pågrund av förkylningar. De opererade ner stomin och tog bort den sjuka delen av tarmen. Sedan var det bara att vänta på att tarmarna skulle komma igång och arbeta, det tog lite längre tid än vad det brukar vad jag förstod på läkarna. Och när magen kommit igång skulle det fungera med maten som också tog lite tid eftersom aptiten inte var den bästa i början.

Tyckte att det var lite jobbigt de första tre dagarna med alla slangar och sladdar som var överallt, det behövdes tre personer för att lyfta honom ur sängen och lägga honom i mitt knä. Han hade två droppslangar, en slang för ryggbedövningen, en urinkateter och en sondslang för att tömma magen på magsaft som blev stående och gjorde honom illamående. Och sedan hade de en sladd med elektroder för att ha koll på syresättning och hjärtfrekvens. Tror att Natanael tyckte det blev skönt att bli av med alla slangar för han blev på bättre humör när de plockat bort de flesta grejorna.

Natanael fick sin stomi när han var ca 2 1/2 vecka. Läkrna vågade inte operera den första veckan han låg inne. Eftersom tarmen var inflamerad och hade gjort att Natanael hade fått en kraftig blodförgiftning så var han alldeles för skör att operera. Har först i efterhand förstått hur sjuk han var och hur nära det var att han kunde ha dött.

Frågade våran läkare om det var vanligt att sjukdomen gick i arv. Han sa att de bara vet om 3-4 familjer innan oss som det har gått i arv hos. Av dessa är det en familj som två av barnen fått ärva sjukdomen, alltså är det väldigt ovanligt att det det ärvs. Har läst att det är 5 på 1000 barn som föds med Hirchsprung och av dessa barn är 4 av 5 pojkar.

Måste säga att ni har ett väldigt fint namn på er pojke, vår älsta pojke heter också Emil=).

Om du har lust så får du maila mig på adressen [email protected]. Känner att man lättare kan skriva till varandra om man känner för det.

Hoppas att ni får en god jul och ett gott nytt år!
Hälsningar Veronica & Natanael

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv