Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälpmedel finns

Skrivet av Annika60
Om grabben har så stora problem bör ni kunna få hjälp med inkontinenshjälpmedel - gud vad tantigt det låter
:-) . Man kan få blöjor, madrasskydd och engångslakan - gratis eller mot en avgift, det är olika i olika landsting). Madrasskydd är ju guld värda, vi har en omgång tvättbara. Rejäla grejor, tål 90 grader och torktumling.
Jag är lite osäker på exakt hur ni ska gå till väga, det behövs säkert läkarintyg. I Stockholm är det distriktssköterskorna som sedan skriver ut inkontinenshjälpmedel som ni sen får hemlevererade. Vår dotter hade en uppsättning medfödda grunddiagnoser innebärande bl a utvecklingsstörning så det fanns ju redan läkarutlåtande på henne när det blev dags för inkontinenshjälpmedel. I ert fall tror jag det behövs ett läkarintyg. Men en läkarkontakt vore ju bra under alla omständigheter, för utredning av problemet. Jag tycker inte bara man ska vänta och se om han vid tio års ålder regelmässigt både kissar och bajsar på sig. Orsakerna kan ju vara både psykiska och fysiska, men om det finns hjälp bör han ju få den.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv