Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Och vad säger att det är spänningarna

Skrivet av Emma med Tova
Min sambo är adopterad och han har en storasyster som är hans föräldrars biologiska barn. Hon kom till efter 13 års försök att bli gravid. Med det vill jag säga att det inte alls behöver vara spänningar som släpper, för många finns det ju ingen förklaring till varför de inte blir gravida och många års kämpande ger tillslut resultat. Med det vill jag säga att det inte behöver vara adoptionen som utlöste att din faster blev gravid det khade hon kanske blivit ändå. Min sambos föräldrar har aldrig använt skydd och för dem resulterade det i en graviditet under mängder med år. Min sambo adopterades när de ville ha fler barn och insåg att sannolikheten för en till graviditet var liten.

Om man ser på människor som gjort ivf, adopterad eller inte gjort något "åt" sin barnlöshet så tror jag att de som har störst sannolikhet att bli spontant gravida är de som genomgått ivf. Känner 2 par där första barnet är ett ivf-barn efter många års försök. Sedan efter ivf verkar det som om kroppen fått en omgång av hormoner och de har blivit gravida snabbt igen och det har inte alltid varit helt planerat.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv