Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack Sussie för din artikel

Skrivet av Mamma till N
Fick en dotter i mars med VSD som de ännu inte bestämt om det blir operation eller inte. Är så tacksam att få läsa er historia, tårarna rann, men jag vill ändå veta så mycket som möjligt. Vår dotter har ett fel som liknar Svantes mycket förstår jag av din beskrivning. Läkaren säger att han helst vill att det opereras "för då vet man hur det ser ut". Själv känner jag ju naturligtvis ett inre motstånd, vill bara säga nej absolut inte om det inte är 100 % nödvändigt. Men känner ju samtidigt att det kommer ju alltid att finnas ett mått av oro för henne istället. Så här i efterhand kan du känna att det är skönt att det blev gjort eller skulle du helst velat att han hade sluppit gå igenom detta?
Sist vi var hos hjärtläkaren "avfärdade" han oss på 5 min, hörde sedan att han på sköterskans fråga sa att "det var ju bara en liten VSD. Men alla andra läkare som lyssnat på henne säger ju att det är ett ovanligt högt och tydligt blåsljud - vad skall man tro?
Kanske är barnsligt av mig men jag undrar också hur ärret ser ut? Hade en barndomskompis som hjärtopererades vid 7 års ålder. Hennes ärr syntes ju tydligt hela uppväxten. Vad jag förstått så måste de öppna hela bröstkorgen och såga isär revbenen, hur skall man kunna bära och trösta sitt barn? De måste ju bli fruktansvärda smärtor?
Vet egentligen inte vart jag skall vända mig med mina frågor men vill ännu en gång tacka dig för dina fina artikel som besvarade många utav dem och sist men inte minst förmedlade känslan för hur det kan vara!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv