Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag klagar inte

Skrivet av Pappa F.
Tycker inte att det är värt att lägga någon energi på att älta den frågan.

Kan dock som svar till dig säga att när jag studerade så fick jag inte en krona i bidrag för att jag hade ett barn på halvtid och två varannan helg (i praktiken blev det mer sällan av ekonomiska skäl). Inget barnbidrag, inget underhåll, inga extra studiemedel. Fast jag fick ju bostadsbidrag förstås, men betydligt mindre än om barnen varit skrivna hos mig. Jag _vet_ att man inte klarar av att försörja barnen på studiemedel. Systemet är inte byggt för det. Under denna tid tickade min underhållsskuld på med 2x1173kr per månad, eftersom jag hade en inkomst innan jag började plugga (går ju två år tillbaka i tiden). Det innebär att jag gick back ca 4-5000 kr per månad, plus att jag utöver studielånen under mina två års studier fick en underhållsskuld på ca 50-60000 kr.

Om man då jämför med mitt ex, som pluggade samtidigt som jag, så fick hon 2x950 kr i barnbidrag, 900 kr mer i bostadsbidrag eftersom barnen var skrivna där, 2x1173 kr per månad i underhåll av mig. Dessutom bidrog hon inte till en enda umgängesresa.

Tanken med underhållet är att det ska täcka hälften av kostnaderna. 1173 kr per förälder + barnbidrag + ev bostadsbidrag alltså. Jag _vet_ att det är praktiskt omöjligt för exet att betala dessa pengar så länge hon pluggar. Visst, om hon pluggar och jag inte gör det så må det kanske vara hänt, men när vi båda pluggade slog det oerhört orättvist.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv