Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men man måste ju se det realistiskt...

Skrivet av Sarah
Om man själv har det kärvt med pengar och får vända på slantarna och verkligen lägga ner tid på var ens egna pengar går så är det ju klart att man undrar vad underhållet går till.

Jag personligen skiter i vad min sambos ex lägger sina pengar på men när det handlar om pengar som min sambo ev skulle betalar i underhåll för barnens kostnader så är det för mig inte konstigt att han undrar. Speciellt inte när pojken kommer i sönderslitna skor och ärvda kläder.

Underhållet är till för att täcka barnets omkostnader, inte mammans!

Frågar igen då jag inte fick svar senast:
-Om en uf köper en kakform som ska användas till barnens födelsedagstårta, får han göra avdrag då?
Kan fortsätta:
-Om uf:s barn använder ärvda kläder från äldre styvsyskon i bf nya familj och då nya kläder inte köps, får han göra avdrag då?
-Om bilen får puntering på väg till barnets träning kan han göra avdrag för det?
-Om barnet råkar sparka in en boll i fönterrutan och den går i kras, får han göra avdrag då?
-Om barnet blir sjukt för en längre tid (hos oss varade det i tre veckor en gång) får han göra avdrag då?

Kan fortsätta in i det oändliga.

Men svaret på DIN fråga:
-Kan hålla med dig om att det kanske är onormalt att lägga ALL sin energi på exets ekonomi. Men jag anser att det är lika onormalt att inte bry sig alls och värre då att den som får underhåll reagerar negativt på den andras undran. Klart som tusan att man vill veta vart ens pengar går till och jag anser det vara sunt förnuft av bf att kunna stå rakryggad och svara uf om denne undrar.
För är det inte så att om pengarna går till det dom ska så har du ju inget att dölja.
Den känslan du ger mig är att du lägger underhållet på dig själv och därför inte vill att någon lägger sig i. Kanske jag har fel, går bara på min känsla.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv