Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Av två anledningar så vet jag...

Skrivet av Flubber
mer eller mindre vart pengarna går! Iaf som det var förut!

Jag hade nämligen nära kontakt med min sd´s mamma. Hon berättade själv om sina nya klädinköp, sina besök på systembolaget, krogrundor och sminkinköp! Vi pratade oxå dagisavgifter och ekonomi och hon berättade hur mkt hon betalade till dagis osv.

Det i kombination av att dottern berättade om tex. vad hon ätit till frukost och att man när man hälsade på hos dom alltid möttes av ett ekande kylskåp. Maten bestod bara av rostat bröd med smör, tomat och till middag så var det typ lite färdig pyttipanna eller pasta med frysta köttbullar. Mamman själv åt aldrig middag...

Dottern berättade ofta sorgset om hur tråkigt det var hemma hos mamma... att dom aldrig gjorde nåt ihop. Varken i eller utanför hemmet.

Vet oxå att mamman röker, vilket inte heller är gratis... Hon berättar oxå i vilka affärer hon handlat sina kläder, så begagnat är det inte fråga om!

Och saker är väl den... att när man väl fått upp ögonen för hur dottern har det hemma, ja då luskar man kanske lite mer än vad man annars skulle gjort oxå. Har aldrig kört några utfrågningar... men ibland bakat in frågor i naturliga samtal, som dottern påbörjat! På så sätt får man oxå veta en del... (frågorna gällde mer mammans betende jämtemot dottern och hur ofta hon drack vin osv, inte ekonomin såklart).

Men mkt berättar barnen själva tror jag. Speciellt så tror jag att det blir så om dom har det bättre hos umgängesföräldern. Alltså tex. när dom får ett par nya skor eller får gå på bio. Då kan kommentarer dyka upp... som att "det gör aldrig mamma å jag" "mamma köper aldrig nya saker till mig" osv.

Nuförtiden så ber ju inte hennes mamma oss om pengar längre. Hipps vipps så räcker hennes ekonomi till... Man ser dessutom att dottern kommer med nya kläder då och då. Både vanliga innekläder, ytterkläder och skor. Hon har nya leksaker med sig, ny skolväska och hon berättar om saker som hon och mamman gjort. Allt från att ha lagat mat ihop till biobesök och kompisar som vart hemma. Har inte längre någon nära kontakt med hennes mamma... så visst, jag vet inte hurvida allt stämmer, men jag förutsätter att det göra det! På samma sätt som jag skulle förutsätta att ev. missförhållanden skulle stämma om dottern berättade om det!

Så jag klagar inte över ekonomin nu!! Men som det var förrut, så vet jag att hon inte la många ören på sin dotter varje månad. Eftersom att hon bodde i en tvåa oxå (helt normalt för en ensamstående utan barn oxå ju) så kan hon ju inte ens räkna någon direkt extra kostnad för boende... Och fastän att hon fick fullt underhåll och barnbidrag (och dottern aldrig fick nån direkt nytta av dom) så skulle hon ha min sambo att betala ytterkläder, skor, mediciner och cykel!!
Då tyckte jag att det var fel!!!

Visst, kan en kakform räknas som barnkostnad... om barnet får vara med och baka ibland! Bussresor och nån fika kan man väl oxå säga är en barnkostnad, men man får ju inte glömma att boföräldern ska bidra med ung. lika mkt som underhållet är på oxå! Och då blir det många bussturer, kakformar och fikor för att täcka upp det. Och om man väljar ett fika tio ggr per månad och sen vill ha pengar av pappan (i de flesta fall) för att ha råd med kläder... Då har man ju inte lyckats prioritera det hela så bra tycker jag! Mat borde ju vara nr 1 och sen kläder!!! Eller så tycker iaf jag att man borde prioritera. För Mätta magar, tak över huvudet och hela och rena är ju det som egentligen är det enda nödvändiga för att barn ska ha det bra... För att inte glömma det allra allre viktigaste, omtanke och massa kärlek!!!

Näe, tycker inte att det är så konstigt att man har koll på ung. vad barnen får ut av eller inte! Visst man vet ju inte allt (inte ens jag som var nära vän med biomamman) men mkt kan man tyda genom att se vad barnen har på sig när man hämtar/lämnar och på att kanske besöka deras hem nån gång ibland. Och naturligtvis på det som barnen berättar!!!
Så man behöver nog ofta inte klura så himla mkt för att lista ut sånt. Det märks rätt väl i de fallen där det finns befogenhet att klaga iaf!

Sen finns det naturligtvis dom som bara vill hitta fel och letar efter dom!!! Det verkar jobbigt tycker jag...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv