Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang klädgarderob

Skrivet av Jag VET
Nu är det så att 5 par byxor är för lite för detta barn! Han kissar ner sig, smustar ner sig och då behövs verkligen ombyte! Han är faktikst ute hela dagen och leker när han är hemma hos oss, vilket han inte så ofta är hos mamman, och då kanske det inte behövs många klädesplagg (när man sitter inne brukar det oftast inte hända så mycket med kläderna).

Och är det meningen att vi ska sätta igång och tvätta direkt på lördagen (barnen kommer på fredagen) bara för att bion inte kan skicka med fler kläder, som verkligen behövs? Vi tänker inte tvätta tomma maskiner, vi har också kostnader. Visst får vi också tvätt här hemma, vi som bor i huset, men vanligast brukar jag inte ha så mycket tvätt över helgen, då vi vill ta det lugnt och ägna tid åt annat än tvätt och tork och vikning av tvätt.

Angående utfrågning; Nej, vi har inga rena förhör här när bonusbarnen kommer. Svaren kommer vanligast av sig självt i samtal och konversationer med barnen och dem kan ju faktiskt också själva tala om saker, som vi inte efterfrågat. Ett samtal handlar om dialog mellan 2 eller flera parter och då brukar det o normalfallet faktiskt också uppkomma frågor eller undringar när man pratar, rent spontant. Ställer ni aldrig själv frågor när samtalar med någon?

Dessutom har väl vi visst rätt att undra, det är min sambos barn och han har väl rätt att vilja att hans barn ska ha det bra, han vill iaf barnens bästa, till skillnad från mamman. Det är väl inte så konstigt att en förälder vill att ens barn ska få gå i åtminstone hela och rena och i rätt storlek (givetvis ändamålsenliga och väderleksanpassade) kläder och att ens barn ska få ha lite leksaker så att detta barn inte ska känna sig utanför. Det står faktiskt i lagen också att barn ska få ha en bra materiell standard (materiella behov)(kommer inte ihåg texten ordagrant).
Hämtat från www.famratt.com
Klicka på Vårdnad
därefter
Vårdnad Boende och Umgänge
därefter
Barns situation
därefter
Barns grundläggande rättigheter
"I rätten till omvårdnad ingår inte endast rätten för barnet att få sina materiella behov tillfredsställda. Minst lika viktigt är det som kan hänföras till barnets psykiska och sociala behov. " Nu var ju detta i.o.f.s. ingen lagtext kanske men jag vet att jag har läst detta någonstans.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv