Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tråkigt för flickan..

Skrivet av sisla -som också träffade pappa vh i tonåren
..att ha en så taskig relation till sin pappa att han "inte bryr sig" och struntar i att hon inte längre vill komma vh. I tonåren blir det ju extraviktigt för umgängesföräldrar att ligga i och anstränga sig för att kunna behålla en bra och nära relation till sitt barn. Det är svårt nog i kärnfamiljer när barnen börjar bli tonåringar och frigörelseprocessen börjar.

Det är inte meningen att barnet ska bära ansvaret för att upprätthålla relationen, men föräldern måste ju fortsätta visa intresse för sitt barn. Kanske vore det bättre att pappan och flickan hittade på nån aktivitet som båda gillar som de kan göra tillsammans en gång i veckan, om hon tycker att hon går miste om för mycket socialt "tonårsliv" om hon kommer och bor hos er en hel helg. Om pappan börjar spela badminton eller går ut och käkar middag med sin dotter en kväll i veckan så har deras relation mycket bättre förutsättningar att vara levande upp i vuxenåren också! Men HON lär inte komma med förslaget för hon är ett barn. Pappan måste vara ÖVERTYDLIG med att han INTE skiter i henne, för det är förmodligen vad hon tror.

Angående julklappen så har jag ju ingen aning om hur er ekonomi ser ut eller hur mycket ni brukar köpa för till den gemensamma dottern... men min nioåring (som jag har på halvtid) fick julklappar för mera än 400:- så om ni inte är socialbidragstagare kan jag tycka att det var lite snålt. Å andra sidan så tror jag att pengarna är den minsta av tösens besvikelser... Vore nog mycket mera betydelsefullt om pappan ryckte upp sig och började visa aktivt INTRESSE för sin dotter.


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv