Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

visst, jag kan ha fel..

Skrivet av sisla
Så här står det i ursprungsposten: "Mia (min?) sambo orkar inte bry sig längre då det är en massa annat gammalt som oxå hänger i!
Ska de va så här så tycker vi att det känns som om det kvittar att hon är här!!!"

Min reaktion på detta blir att pappan (och inte styvmamman i första hand) borde jobba lite mera på att visa aktivt intresse för sin typiskt tonårstruliga och ointresserade trettonåring. Det KAN ju för all del hända att han redan jobbat en massa på det och bara får "nej" till svar på alla sina förslag om att göra saker tillsammans med dottern. Informationen är ju lite knapphändig. Jag gav förslag på det jag tänkte kunde bidra till att förbättra relationen mellan pappa och dotter.

Det är nog ganska vanligt att föräldrar uppfattar sina tonårsbarn som otacksamma, ointresserade och gnälliga. Det tror jag är naturligt då tonåringen ska börja frigöra sig från sitt totala beroende (både känslomässigt och praktiskt) från föräldrarna. Hade jag varit pappan det handlade om ovan så hade jag inte varit så bekymrad över att dottern var otacksam, utan mera bekymrad över att min dotter inte ville komma och bo hos mig nåt mer. Då hade jag försökt träffa henne regelbundet på något annat sätt, som kunde passa oss båda.

Men som sagt, det KAN ju hända att pappan i exempelt ovan redan gör det.

Och angående julklappspengen så beklagar jag att jag uttalade mig. Det är helt riktigt att olika familjer gör väldigt olika med detta. Somliga firar inte ens jul. Och jag borde inte döma någon oavsett hur mycket/lite någon väljer att spendera på julklappar. Jag tar tillbaka det jag skrev om detta.




« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv