Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej...

Skrivet av Styvfamilj - inne på 5e året
och tack för ditt svar! Självklart, jag håller med dig om att det är vi vuxna som bestämmer. Men när det gäller just det här med sovtider står jag och min man inte riktigt enade *ler* Sonen som bor här jämt har "fria läggtider". Dvs han bestämmer själv över sina tider så länge det fungerar här hemma med skola, läxor och allt (inkl. humör naturligtvis). Han sköter detta jättebra verkligen, hur duktig som helst. Då vore det lite konstigt att bestämma över honom ang hans sovtider på helgerna. Min man tycker att detta ska gälla alla barn när de är här. Jag å andra sidan kan tycka att visst är det ok att vara uppe längre på helgerna men de måste ju inte gå till överdrift. Saken är ju också att om vi skulle köpa en säng, så blir det just bara en säng medan det inne på rummet finns både datorer, tv och tv-spel. De har alltså saker att göra inne på rummet kvällstid (_och_ nattetid *ler*)som de inte skulle kunna göra där den nya sängen ev. skulle stå. Denna ska i så fall dessutom stå strax utanför de rum där vår gemensamma treåring ligger och sover med öppen dörr. Inget utrymme för några som helst livliga lekar mao. läsning/skrivning på sin höjd.
I övrigt, när det gäller hur man beter sig mot varandra här hemma står vi enade, det har du rätt i och det är ju otroligt skönt. Har förstått att det inte alltid är så. Däremot har jag fått en känsla av att min man delvis tycker att det hela är lite min dotters eget fel pga att hon är som hon är. Naturligtvis bultar mitt modershjärta då med rödljus påslaget när jag får höra ngt sånt :o) Men jag ska prata med min dotter och se om jag inte kan få henne att öppna sig lite mer ang problemet + samtidigt tala om att det är oerhört viktigt att även hon bjuder till om de andra ska släppa henne nära.
Gärna fler råd! :o)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv