Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oklar argumentation

Skrivet av Kristina T
Jag har försökt förstå vad barnläkarna menade och på vad de grundar sin rekommendation, men det tycker jag inte framgår varken av artikeln eller av de intervjuer som hörts i radio.

Menar de osorterad TV där våldsinslag ibland kan dyka upp? I så fall TROR jag absolut de har rätt - det vill jag inte utsätta mitt barn för. Jag vet att viss forskning inte hittat samband mellan TV-våld och våld hos barn, men det finns en allmän tendens i samhället till mer och otäckare våld som enligt min mening måste bero på något.

Men däremot tror jag inte på att goda barnfilmer på video som man vet vad de innehåller är skadliga! Vår tre-årige son lärde sig alfabetet och att räkna på nolltid när han slukade Fem myror. För hans del går det till så att han älskar en viss video/figur under en viss tid kanske tre-fyra veckor, sedan går han över till en annan. Jag tror han lär sig något på dem och att han vill "se färdigt" tills han lärt sig det han vill.

I Vi Föräldrar för några nummer sedan fanns en notis om att två timmars Tv/video om dan gjorde att barnen utvecklades snabbare. Tyvärr mycket kortfattat och heller inte där med referens.

Vår son är stark, snabb och spänstig och jag tror inte finns minsta risk att han blir soffpotatis. Springet i benen gör att det blir automatiska pauser i tittandet.

Jag vill inte ta ifrån honom möjligheten att ta det lugnt framför videon på kvällarna efter maten. Han har ju hållit igång hela dagen med massor av aktiviteter och hög ljudnivå, skönt att slappa lite.

Det är också mysigt att sitta en stund före nattningen med en sagobok så video får inte ersätta det. Barnläkarna talar om att läsa en saga är en ersättning för video, men de kan väl inte mena att man ska läsa sagor i flera timmar på kvällen?

Kanske kan FöräldraNätet ta initiativ till att intervjua barnläkarna - be dem om fördjupad förklaring på hur de egentligen menar och vad de grundar sina förslag på!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv