Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Håller med!

Skrivet av Mia
Min dotter började sitta mkt redan vid 2 års ålder och är snart 4 år.

Precis som med filmer blir hon besatt av nya datorspel, kan sitta flera tim varje dag.

Men på sommaren är vi oftast ute och i sommarstugan där finns ingen dator...

Jag vet att hon inte blir "skadad" av det för hon funkar och gör annat då hon inte sitter där.

Hon lär sig MASSOR vid datorn! och precis som du säger, vaddå sätta upp regler "bara för att" en viss tid gått, det vill man ju inte ha själv...

Det är skillnad om de inte klarar och vill göra annat sedan som det inte är bra.
att de skriker och protesterar är nog ganska sunt då man vill ta bort dem, de har ju kul...och är uppslukade, samma "fenomen" uppstår ju med vad som helst man skall slita dem ifrån, lekplatser,bollhav mm mm.
Så det har ju inget med datorn i sig att göra att den skulle vara skadligare.

Det här med småbarn och större barn vid datorn är relativt nytt och så var det ej förr... det skrämmer många och många anser då att det kan aldrig vara bra...

Tänk om barnen mår väldigt bra av det!? stimulerar inlärning och hjärnan så de har lättare för annan inlärning också!

Jag låter henne sitta och även där som du säger, vi har inga regler och tillslut tröttnar hon, ibland sitter hon inte alls på några dagar.
och det hon lärt och snappat upp vill hon inte längre ha efter ett tag, det krävs nya svårare lösningar vartefter, det lär dem massor!

siffror,bokstäver,färger, motsatser, kvadrater,cirklar mm mm det är ju just biten att lära sig som drar för henne! samtidigt som hon är suverän med datorns funktioner mer o mer.

Vissa verkar tro (menar inte frågeställaren Tina) utan de som är helt är emot att de bara sitter som vid ett flipperspel utan mening.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv